söndag 9 oktober 2011

Pretty pink


 Nu är ett rosa litet tygpaket på väg till Fiffelochtråd-Maja, som efterlyst rosa tyger till ett lapptäcke till förmån för bröstcancerfonden. Ett jättefint initiativ, tyvärr med så sorglig bakgrund. Det är två lakansbitar från min barndom & en bit rosa Unikko-tyg. Hoppas du tycker om dem Maja.



Rosa har för övrigt varit en så för mig underskattad färg. Jag är en sån som tänkt att barn blir vad man gör dem till & föreställde mig att döttrarna skulle bli trädklättrandes pojkflickor med smutsiga tröjor & snickarbyxor. 

Eh nä.

Jag har närt en prinsessornas prinsessa med stort P vid min barm. Rosetter & sidenband & kalasklänningar & tyll & spets ska det vara. & rosa. Ända sedan två-årsåldern. Motvilligt & med bekymrade blickar har vi gått med på detta förfärliga. 

Tills en av våra kloka & fina grannar vände upp&ner på världen en dag när jag beklagade mig över allt rosa. Klart ungen ska ha rosa! utbrast hon. Rosa är ju kvinnans färg - den ska vi hylla - inte se ner på! Några dagar senare kom hon med en artikel från tidningen Etc - Betydelsen av rosa av Fanny Ambjörnsson


I artikeln beskrivs hur föraktad den rosa färgen är och till och med används för att straffa och förnedra män. Till exempel berättas hur fångar på ett fängelse i Arizona som straff fick bära rosa underkläder och hur poliser i Thailand när de gjort någon förseelse tvingas ha rosa Hello Kitty armband på sina uniformer som bestraffning. Ett annat exempel kommer från Schweiz där man har särskilt avsatta parkeringsplatser för kvinnor i närheten av övervakningskameror och allmänna utgångar. När det visade sig att många män inte respekterade detta utan också använde sig av dem, målade man dem rosa i förhoppning om att männen skulle tycka det vore för pinsamt att parkera på en rosa p-plats.

& jag insåg hur galet det är att i jämställdhetens & genusmedvetenhetens namn försöka göra flickor till pojkar. Då blir ju återigen det manliga normen. Hela grejen är ju såklart att låta varje unge vara precis ska som hen vill vara, oavsett om det är en prinsessig flicka, biltokig pojke, riddarfrälst tjej eller dockälskandes kille. & heja rosa! På både pojkar & flickor.

Numera står jag nöjt & tittar på när storasystern klättrar i träd i rosa tyllklänning. Att det är sjukt opraktiskt med just tyllklänningar i träd får hon väl upptäcka med tiden.

Vad har du för relation till rosa?

2 kommentarer:

  1. Åh, vad det ser spännande ut! O vad roligt att du skickar med tyg som du har många minnen av :-) Det där lapptäcket kommer att bli så fyllt med kärlek!

    Jag måste ju bara kommentera dina tankar om färgen rosa.
    Jag håller verkligen med dig!
    Man ska få välja precis vilka färger man vill och tycker om MEN vill man nu vara väldigt flickig som tjej så ska det inte ses som om man är svag. Så har jag upplevt det i min uppväxt, att det är coolt om en tjej är pojkaktig och att det är lite mesigt om man har rosa o glitter o är puttinuttig. Men det är säkert olika på olika platser i landet också. Jag har aldrig gillat rosa, förrän nu! Började bli förtjust för kanske ett år sedan, och tycker det är en alldeles fantastisk, härlig och glad färg! Kram!

    SvaraRadera
  2. Ett klokt och spännande resonemang. Jag har nog gjort en liknande resa. som tur är är min minsting inte så rosa av sig, snarare rött. Men jag har också slappnat av under årens lopp. Sladdisen har fler klänningar - också av den anledningen att jag tycker det är roligt att sy klänningar. Jag har kommit på att det är mest synd om pojkarna som ofta har så få och tråkiga färger. Svart och grått och mörkblått. Fast det har ju blivit lite bättre den senaste tiden. Och visst är det konstigt och misstänkt att en kille liksom diskvalificerar sig när han bär "tjejfärger" medan det är helt ok för en tjej att bära killfärger.
    Jag tänker att det faktiskt är så att flickorna har mycket större frihet. Och den friheten ska de får nyttja för att uttrycka sig. Sen försöker jag hålla kvar rörligheten genom att sy klänningar i blått och se till att jag inte förser varje plagg med virkade blommor. ... Min aversion mot #Hello Kitty" upprätthåller jag dock tills vidare.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...