tisdag 8 november 2011

Hur tänkte jag nu??


Material: stretchfrotté från vårt kollektivåterbruk. (gissa hur lycklig jag blev när jag hittade två hela retroorange frottesängöverdrag i alldeles utmärkt skick!) Applikation av slaktad pyjamas från min barndom.

Mönster: ja det undrar jag med?! De har legat tillklippta ett tag så jag minns inte riktigt. Måste ha klippt helt fel storlek, eller är de helt enkelt så himla elastiska att de liksom töjde sig under sömnaden & blev till jääättebyxorna allan. Men men, det är väl bra att ha två-årspresenten klar.

Nästa byxor talar för det senare av ovanstående alternativ. De var från början ett par hängselbyxor som allt gick åt h*te med. Först kraschade overlocken när jag höll på & sydde dem. Sen klippte jag kors & tvärs i dem när jag skulle fixa till formen. & nu när jag nu skulle sy färdigt dem med Sytt av mej's räseroverlock sydde jag på kantbandet från fel håll. Då gav jag upp & klippte av dem till ett par vanliga byxor. & fastän de var en nyföddhetspresent & alltså i nyföddhetsstorlek så passar de 7 månader gamla lillasystern. Så nu får hon dem istället & så syr jag nya hängselbyxor till finbäbisen N.


3 kommentarer:

  1. Den erfarenheten har jag också av sån frotté men jag brukar bara ha det som foder i mössorna så det går hyfsat bra om man inte har så många sömmar att sy. De ser jättefina ut på lillasystern i alla fall. Du får väl klippa ut en dockstorlek...

    SvaraRadera
  2. Ja det var en bra idé, får leta upp ett dockmönster! : ) Annars är det ju egentligen helt fantastiskt med ett så töjbart tyg, byxorna kommer ju kunna användas i evigheter av en snabbt växande liten. Storasystern har ett par köpebyxor i ett sånt jätteelastiskt trikåtyg, de är i stl 86 tror jag men hon har använt dem som korta sommarbyxor tills nu när hon är 4!!

    SvaraRadera
  3. Underbar bild, den översta, jo de ser ju lite stora ut ;)

    men ibland är ju mönster helkonstiga i storlekarna också, tycker jämt att jag får mäta och anpassa och ha mig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...