söndag 8 januari 2012

Re-do & torp

för ett tag sen skulle jag & systrarna ut på äventyr till mjölby skogar, till ett kompistorp
kompistorp är bra att ha. 

fast det är besvärligt att ta sig dit. först buss till stationen, sen pendel till mjölby, sen skjuts av volvo till skogen & till sist promenad över lerig åker. 

blev alldeles nervös att lillasystern skulle frysa där ute i ödemarken för overallen är ganska så tunn. så morfars fleeceärmar som blev över från fodret till åkpåsen fick bli ett par byxor kvällen innan.

alltså bäbisbyxor av avklippta ärmar är såå the shit. upptäckte det när jag gjorde de här

såhär kan man göra.


klipp av ett par ärmar av en uttjänt tröja.


lägg ett lagomt stort byxmönster (eller ett par lagomma byxor) & rita av grenen & midjan, framdelen på ena sidan & bakdelen på andra sidan av ärmen. 


klipp ut.


stoppa den oklippta ärmen inuti den utklippta räta mot räta (annars blir det två höger eller vänsterben). nåla om du är noggrann. klipp ut.


nu ska det se ut typ såhär. men om du inte är nojjig & måste dubbelkolla att allt är som det ska, låt byxbenen vara kvar i varandra räta mot räta istället.

bege dig mot valfri symaskin & sy ihop grenen räta mot räta.
passa även på att sy ihop en lagom mudd till en rundel.


vänd byxorna rätt & nåla på den dubbelvikta muddrundeln.


jag brukar mäta ut mitt fram, mitt bak & sidorna på både byxorna & mudden & nåla på dessa fyra ställen.
sy ihop.


voila!

såhär ser det förresten ut på torpet. galet tjusigt är det.






lillasystern goes sleeping michelingubbe at torp.

fridens liljor

/ sofia

10 kommentarer:

  1. Ser ut som om ni haft det toppenmysigt..önskar vi också hade ett kompistorp att låna.. =)

    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Coolt torp!
    O så himla bra att du visar hur man syr byxor av tröjärmar! Me like! Har varit sugen på att testa det, så det ska jag göra nu! Men en fråga: räcker det att ha mudd bara, eller ska man ha en bred resår i mudden till bebisar? Novis= trög = tacksam för tips! ;-)

    SvaraRadera
  3. Jamen eller hur är det? Har också sytt två par bebisbyxor på samma sätt, så himla bra!
    Vilket mysigt torp! Var tvungen att kolla in länken också och köket var ju så fint att jag nästan dog. Tänkte att jag skulle tipsa torpägaren om bloggen till bygget jag varit med på (36 organic m2) men den fanns visst redan bland lästipsen såg jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint!! Finns tom en brudkista kvar från 1700-talet. Tror att det är jag som tipsat vidare från dig om 36 organic m2-bloggen : )

      Radera
  4. Superfin bukse! Jeg har nettopp sydd en bukse til min eldste gutt som er nesten etter samme prinsipp:-) Gjenbruk♥

    Veldig flott blogg du har, jeg legger meg til som følger:-)

    Klem

    SvaraRadera
  5. Vilken smart redo! Hoppas lillasyster hölls varm med byxorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja hon var typ jättejättevarm. det är ju liksom egentligen inte kallare bara för att det är på landet, men jag rustade oss som för en heldag i skidbacken. töntig stadsbo. ; )

      Radera
  6. Tack för utförlig instruktion! Galet snygg ljusslinga ovan:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...