söndag 27 maj 2012

Kepsmönster

Blev sugen på att sy en pöskeps till lillasystern som akut behövde nån form av solskyddande huvudbonad, när jag såg Strömmings fina kepsar. Hittade på ett mönster, provsydde, ändrade & sydde om & fick till en riktigt bra keps. Använde trikå att öka användningstiden. Storasystern avkrävde omedelbart en likadan trots att hon inte behöver en då hon har egen inbyggd solhatt i form av mikrofonfrilla & som väntat inte heller använder den. Men det måste ju vara rättvist.


Eftersom de blev så bra kommer här mönster + beskrivning!

Klicka på respektive bild nedan så får du upp själva mönstret i pdf-format. (Skrivs ut på vanligt A4-papper)



Har provat kepsarna på lite random kids i omgivningen & de är de väldigt anpassningsbara, därav de frikostiga storleksangivelserna.


1. Klipp ut mönsterdelarna med sömnsmån, två av varje, en foderdel & en ytterdel + två remsor 5 cm x kepsbärarens huvudomkrets minus 1 cm. (Om du syr i vävt oelastiskt tyg tar du inte bort en cm, då blir den för liten. I övrigt kan man säkert använda samma mått.)

2. Sy ihop remsorna till rundlar, räta mot räta.

3. Markera cirklarnas fjärdedelar med nålar, enklast görs detta genom att vika dem två gånger som på bilden.

4. Markera rundlarnas fjärdedelar.

5. Nåla ihop rundlar & cirklar räta mot räta enligt de fyra markeringarna.

6. Gör ett litet veck på cirkeln mellan varje nål (alltså på fyra ställen) & nåla fast. 

7Sy ihop. Sträck medan du syr (om du använder trikå). Lämna en liten öppning på foderdelen.

8. Sy ihop skärmens foder- & ytterdel räta mot räta. Förstärk ev med vliselin eller mellanlägg på insidan. Jag använde vliselin & gjorde på lillasysterns keps också en extra söm med tvillingnål, men tycker nog inte det gjorde så mycket från eller till. Vill man ha riktig stadga ska man nog använda nåt slags mellanlägg. Men det funkar bra utan också.

9. Nåla ihop mitt fram på foderdelen med mitt fram på ytterdelen med skärmen emellan.

10. Så här ser det ut från andra hållet. Tänk på att lägga skärmen åt rätt håll om du har olika tyg på foder- & ytterdel!

11. Stoppa sen in den ena mössdelen i den andra räta mot räta & nåla hela vägen runt. Sy ihop.

12. Vänd mössan genom öppningen i foderdelen & sy ihop hålet för hand.

Färdigt!

Lillasysterns keps utrustades även med knytband & i den skippade jag den stora foderdelen (den runda alltså) & sydde fast foderremsan för hand inuti i sömmen istället, då jag ville att kepsen skulle vara så tunn & sval som möjligt.



Är sjukt sugen på att sy en likadan till mig själv i manchester.

Visst påminner de lite om Albins kepa?

Fick syn på ett till bloggkepsmönster precis när jag gjort det här, men utan pös. Vill man sy en opösig keps finns tutorial hos Bessemess : )

Fridens liljor

/ Sofia




18 kommentarer:

  1. Fina! Vad duktig du är! Dom ser absolut ut som albins:)

    SvaraRadera
  2. Vad snygga de blev! Och härliga modeller har du också :)

    SvaraRadera
  3. Åhh dom är ju tokfina! Nu blev jag sugen att testa att sy en till gossen ju (..och troligtvis till mig själv också..hihi..), måste leta tag i lite skojiga tyger och mod att testa på.. ;)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  4. Vad snygga! Och man vill ju gärna likna Albin!

    Mönstret på hängeslbyxorna kommer från Börnetöj du selv kan du 0-4 år, Gynther.

    SvaraRadera
  5. SV: Skoj att du gillade den.. Nu vill jag bara ha tag i fler lampskelett.. =) hihi..

    SvaraRadera
  6. Såå fina! Väldans bra med mjuka trikåkepsar för de allra minsta.

    SvaraRadera
  7. Vilka söta! En sån skulle jag också vilja testa att sy.

    SvaraRadera
  8. Åh, vilken härlig inspirerande blogg du har! Här kan jag spendera en hel del tid :) Keep up the good work!

    SvaraRadera
  9. Men ååååh så söta! Tack snälla du för mönster, jag ska nog göra en med detsamma!

    SvaraRadera
  10. Hittade hit på lite konstiga kringelikrokvägar. Sökte på spishanddukar och hittade en sida som tipsade om olika mönster. Då hamnade jag här och gillade det jag såg. Helt klart att jag kommer att göra en sådan här keps till någon av barnbarnen. Kanske till och med flera kepsar. Tack för ett fint mönster. Jag lär återkomma och titta på dina fina grejer.

    SvaraRadera
  11. Hej Jag kan ej öppna dina PDF å den är ju jätte fin.Kan du hjälpa mig?

    SvaraRadera
  12. Hej Marie! Lyckas inte fixa det just nu. Prova att spara bilden & klistra in den så den fyller ut en hel word-sida & skriv ut så blir det rätt mått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckas inte heller få ut kepsmönstret.Vill så gärna sy en keps.Den är ju så fin.

      Radera
  13. Jag sydde en keps efter 3-6 år mönstret men den blev alldeles för liten för min 3åring. Han är nog extra tjockskallig haha

    SvaraRadera
  14. Tack för ett toppenmönster! Jag har sytt två stycken och är jättenöjd.

    SvaraRadera
  15. Hej!Jag försöker också öppna PDF-filen,men det går inte.Är så fina kepsar du har designat.Hoppas att du kan fixa det så småningom./Med vänlig hälsning Marianne

    SvaraRadera
  16. Jag kan inte heller öppna PDF-filen :(

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...